Inventera mera gammelskog i Pajala

Vill du vara med och bevara Norrbottens skogar, eller är du sugen på trevliga och lärorika skogsutflykter som kommer att få dig att se vår norrbottniska natur på ett nytt sätt?

Under kursen får du lära dig känna igen gammelskog och veta mer om vilka växter, svampar och djur som lever där. Vi kommer att titta närmare på både gammal tallskog och gammal granskog. Du lär dig mer om skogens ekologi och varför våra skogar är så viktiga för biologisk mångfald.

Vår kursledare Helena Björnström är den mycket entusiastiska naturvårdaren, svampkonsulenten och folkbildaren som sprider både kunskap, engagemang och inspiration. Specialområden är naturvårdsarter i boreal skog och marksvampar i sandtallskog och kalkbarrskog. Hon arbetar med naturvärdesinventeringar och som föreläsare och lärare. Hon fick priset Save the Forest Award av WildSweden 2018.

Vi träffas under två exkursionsdagar i skogarna i Pajala kommun den 2-3 juli.

Kursen genomförs med hjälp av finansiering från Naturskyddsföreningen och Skydda Skogen i samarbete med Fältbiologerna Norrbotten och Studiefrämjandet. Du behöver inte ha några förkunskaper eller vara medlem i Naturskyddsföreningen eller Skydda Skogen. Att delta i kurserna är kostnadsfritt. Föranmälan krävs och antalet platser är begränsat.

Välkommen att upptäcka och inventera mera gammelskog i Pajala!

Anmäl dig här: https://docs.google.com/forms/d/1S6_Xdjt9mnNAv3ZjCfDvFrn8CWagcQlw7znTZsD6njA/edit?usp=sharing