Bivänliga växter kan skada bin – mer ekologiskt behövs!

Växter som marknadsförs som ”bivänliga” kan i själva verket bidra till bidöden, visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen. Tillsammans kan vi uppmana butikerna att ta in mer ekologiska växter.

Nu drar vårens odlingssäsong i gång på allvar. Många köper plantor och sticker händerna i jorden efter en lång och kall vinter. Allt fler väljer växter som marknadsförs som ”bivänliga” för att hjälpa bina och stoppa den kraftiga minskningen av vilda bin och andra pollinatörer som vi ser över hela världen. I Sverige är så mycket som en tredjedel av de vilda bi-arterna hotade och riskerar att försvinna.

Men en ny undersökning från Naturskyddsföreningen visar att många växter innehåller bekämpningsmedel som inte bara är skadliga för bin, utan även kan orsaka cancer och påverka förmågan att få barn, vilket innebär en risk framför allt för människor som odlar växterna i andra länder. Dessutom är det över ett dussin ämnen som hittats förbjudna inom EU.

Hur kan det vara möjligt att detta tillåts? Problemet är att det saknas kontroll och gränsvärden för hur mycket bekämpningsmedel som får finnas i prydnadsväxter. Det finns heller inga krav på information i butikerna om plantornas ursprung och vad de besprutats med. Även om en planta är märkt som odlad i Sverige så kan den ha varit odlad i andra länder innan dess, även utanför EU, och förbjudna ämnen kan då följa med plantan. Som konsument är det i stort sett omöjligt att veta vad man köper hem.

Nu måste trädgårdsbranschen ta sitt ansvar och förhindra att skadliga och förbjudna bekämpningsmedel förekommer på växterna de säljer. Om växter marknadsförs som bivänliga så ska de vara bivänliga. Sveriges politiker måste trycka på för att införa hårdare gränsvärden i EU.

Som konsumenter kan vi efterfråga mer ekologiska växter i butikerna. Vi kan ställa frågor om hur växterna är odlade och om de innehåller skadliga bekämpningsmedel. Byt gärna sticklingar och frön med varandra – det är dessutom helt gratis! Tillsammans kan vi verka för en giftfri odlingssäsong som gynnar våra pollinatörer.

Naturskyddsföreningen i Pajala

Ordf. Mats Bodmark