Aktiviteter år 2021

Levande skogar

Levande skogar arrangeras i Korpilombolo den 17 juli av Greenspeakers.
Plats och tid samt fler uppgifter på greenpeace.se
Greenpeace kommer att genomföra en turné med föreläsningar om levande skogar i Norrbotten och Västerbotten med start i Piteå den 12/7. Föredragen kommer att ske på centrala platser utomhus och alla är välkomna att delta, utan kostnad. Bakom arrangemanget står Greenspeakers, som är volontärer knutna till Greenpeace.
Länk till evenemanget av Greenspeakers: https://fb.me/e/1TYnRPLv5

Nationalälvdag

Lördag den 21 augusti kl 18.00 anordnas Nationalälvdag med samling på Tärendö holmens parkering  En årlig återkommande hyllning till de fyra fria älvarna, Torneälven, Kalixälven, Piteälven och Vindelälven.  Vi njuter av naturen med den sköna utsikten över Kalix älvens fria vatten. Firandet är en hyllning till våra fria älvar.

Fika och dryck kommer givetvis att bjudas till deltagarna denna dag vid elden på holmen. Priser lottas efter anordnad tipsrunda med start från parkeringen på Tärendö holmen.

Ansvarig: Mats Bodmark och Ann-Sofie Henriksson tel 0705658621.

Upptäck Gammelskogen i Pajala

Anmäl dig till Upptäck Gammelskogen i Pajala! Kursen hålls den 27 – 29:e augusti och anmälan är öppen nu! www.gammelskogen.se Alla är välkomna, det är kostnadsfritt att delta och vi bjuder på lunch. Välkommen!

Vill du vara med och bevara Norrbottens skogar, eller är du sugen på mysiga och lärorika skogsutflykter som kommer att få dig att se vår norrbottniska natur på ett nytt sätt? Under kursen får du lära dig känna igen gammelskog och veta mer om vilka växter, svampar och djur som lever där. Du lär dig också mer om varför våra skogar är så viktiga för biologisk mångfald, vårt välbefinnande och för klimatet.
Vår kursledare Sebastian Kirppu är en av Sveriges mest framstående skogsbiologer. Han har inventerat naturskogsmiljöer och jobbat med naturvärdesbedömning i mer än tjugo år för länsstyrelsen, skogsstyrelsen och skogsbolag. Framförallt har han ett mycket starkt ideellt engagemang för att främja och bevara naturskogens biologiska mångfald.
Kursens fokus är att lära sig läsa skogens naturvärden. Vi tittar på olika arter och deras ekologi. Hur ser egentligen en gammelskog ut? Vi kommer också att ta oss tid för att fika och umgås. I gott sällskap med andra skogsintresserade njuter vi av det vackraste som fi

Anmäl dig här: https://www.studieframjandet.se/…/upptack-gammelskogen…/

Medicinalväxter

På vår Facebook sidan finns inlägg om medicinalväxter av Ursula Aan Johansson.

Länk till sidan: Naturskyddsföreningen i Pajala kommun | Facebook

Aktiviteter år 2020

Ordjakten som ger en mening

Naturturer – för medlemmar med start den 20 juni och avslutas senast 9 augusti 2020

Första pris är 1 000 kronors presentkort

Givetvis kan den som inte är medlem också delta och lämna in ert svar i ordjakten. Då är man med i utlottningen av ett tröstpris den 15 augusti på Tärendö Holmen.

Naturupplevelse och välmående under sommaren med Naturskyddsföreningen i Pajala kommun. Ansök om medlemskap via hemsidan eller Facebook – ange Pajala kretsen som tillhörighet.

I år får hela familjen och vänner uppleva sju vackra platser tillsammans med start den 20 juni. Ni får se och uppleva Pajala kommuns natursköna landskap med älvar, berg, skogar och myrar där ni får leta bokstäver i ordjakten på sju olika Naturturer/platser. Bokstäverna kommer att bilda en mening på sex ord med anknytning till vad vi gör.

Ni får en unik möjlighet att tillsammans eller ensam njuta av vår sköna natur och ta med en eller flera vänner som aldrig besökt platserna i vår kommun. Dela er upplevelse på Facebook, Instagram och ge er bild av äventyret ni har och lämna in ordjakten senast den 9 augusti till Naturskyddsföreningen i Pajala, c/o Ann-Sofie Henriksson, Talinen 49, 980 61 Tärendö. Ange ert medlemsnummer i Naturskyddsföreningen samt namn och telefonnummer när ni lämnar in svaret. Den som inte är medlem anger sitt namn och telefonnummer vid inlämningen av svar. Det finns möjlighet att lämna in endast bokstäverna från tre besökta platser och delta i utlottningen av övriga priser förutom första och andra priset i ordjakten. Vinnarna meddelas om man har angivit telefonnummer och får hämta sitt pris om man inte deltar vid dragningen den 15 augusti. Eventuell vinst ska hämtas före 15 september 2020.

Dragning av priserna sker lördag den 15 augusti på Tärendö Holmen med samling kl 18.00 utanför holmen. Vi bjuder på kaffe och har en kort dragning i samband med det. Vi firar på så sätt National älvens dag den 15 augusti på holmen som ett avslut på Naturturerna under sommaren.

Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer: Covid – 19

Följ oss på Facebook och gilla samt dela:  https://www.facebook.com/NaturskyddsforeningenPajala/

Lycka till!

Ordf. Mats Bodmark

Ordjaktens platser – Naturturer:

Jupukka – naturreservat – kartlänk:

Koordinaterna är i WGS84(Decimal): 67.2769074,23.2460307

En naturupplevelse att bestiga berget med gamla vindpinade tallar på vägen upp till den gräsbeklädda toppen där man förr bedrev fårskötsel. Här finns möjlighet att rasta i stugan eller rastplatsen på höjden och få en unik naturupplevelse. På toppen finns en av mätpunkterna i världsarvet Struves meridianbåge som mätte jordytans krökta form. Utsikten är magisk och milsvid vid soligt väder.

Bokstäverna ni söker finns bredvid raststugan.

Ha en fin vandring!

Vasikkavuoma – naturreservat – kartlänk: https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=f7055495ff9549ca8c1377966628f9ca&customquery=NV%20VicNatur%20Naturreservat,NVR_ID=2001047

Koordinaterna är i WGS84(Decimal): 67.2305826,23.1832249

Bara en kort bit utanför Pajala finns med all sannolikhet Europas största slåttermyr. I över tvåhundra år har bönderna tillsammans med sina anställda skördat hö av starr och fräken på det enorma myrområdet. En rik kulturhistoria och en natur som ska ses och upplevas. I anslutning till myren finns grillplats och raststuga.

Bokstäverna finns vid fågeltornet i Vasikkavuoma.

Ha en fin dag med fågelsång och ögonfröjd.

Suorsapakka – naturreservat – kartlänk:

Koordinaterna är i WGS84(Decimal): 67.1484479,22.9446961

En unik upplevelse att få vandra upp till det skogsklädda berget med omgivande myrmarker. Uppe på toppen finns det ett gammalt brandbevakningstorn och utsikten är förtrollande. I området finns tallar som uppnår åldern 400 till 500 år och inte minst med toppens vindpinade och krokiga tallar får man en enastående upplevelse att dela med sig på Facebook.

Bokstäverna ni söker finns vid eldstaden på toppen av Suorsapakka.

Ha en god tur och möte med naturen vi har.

Saarikurkkio – Kalix älv – kartlänk:

Koordinaterna är i WGS84(Decimal):67.0785642,22.5832691

Kalix älv meandrar mot Bottenviken genom Lappland och Norrbotten och passerar Saarikurkkio under den 430 km långa färden. Efter 70-talets kamp bevarades Kalix älv och är en av nationalälvarna i Sverige. En unik och vackert landskap och därtill en laxförande älv där många fiskare och familjer kan ha sköna stunder vid älven med sportfiske och badstunder. Saarikurkkio är en genuin och vid högvatten dånar fallet i forsen. Under er vandring till forsen får ni tänka er in i hur människorna fiskade, vandrade och bedrev flottning fram till 1977 i älven. Njut och koka kaffe vid eldstaden och besök kyrkans stuga vid forsen.

Bokstäverna ni söker finns vid kyrkstugan vid forsen.

Ha en underbar upplevelse.

Tärendöholmen – Kalix älv – kartlänk: https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/t%C3%A4rend%C3%B6holmen

Koordinaterna är i WGS84(Decimal):67.160294, 22.636408

Tärendöholmen länkas med fastlandet av en bro och på holmen ligger en festplats där Kalix- och Tärendö älvar möts. Platsen har nyttjats av människorna i bygden för olika sammankomster på holmen. Festplatsen har besökts av ABBA-medlemmarna, Povel Rammel, Gyllene tider, Jerry Williams, Herrey etc.

Bokstäverna ni söker finns uppe i utsiktstornet på holmen.

Ha en fin dag vid älven.

Mestoslinkka – Kalix älv – kartlänk
: https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=1589fd5a099a4e309035beb900d12399&bookmarkid=12057

Koordinaterna är i WGS84(Decimal): 66.9756906,22.6572054

Forsnacken ligger fem kilometer norr om den natursköna byn Narken och besöks ofta av ortsbor samt turister. Utbyggnaden hindrades av aktiva älvräddare under 1970-talet och idag kan vi fortfarande bevittna det fria vattnets väg till Bottenviken. I älven bedrevs flottningen fram till 1977 som gav betalda dagsverken till många familjer. Stenarmen vid den dånande forsen kommer att bevaras som kulturminne för framtiden. Ett av flera toppen ställen för fiske och att få njuta av en fika vid forsens iordningsställda grillplatser.

Bokstäverna finns vid en av grillplatserna vid fallet Mestoslinkka och då åker man in efter vägen från Långheden på västra sidan om älven.

Ha en fin dag vid forsen.

Äihämäjärvi – fågelskyddsområde – kartlänk: https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=1589fd5a099a4e309035beb900d12399&bookmarkid=12059

Koordinaterna är i WGS84(Decimal): 67.0597993,22.8670824

Till sjön finns en delvis spångad stig, ca 2 kilometer långt att gå, som leder till två platser där det finns torn för fågelskådning på den västra sidan av sjön. I den södra delen finns det möjlighet till övernattning samt bastu vid sjön. I Äihämäjärvi sjön finns det gott om sjöfåglar som storlom, svärta, gråhakedopping, sjöorre, knipa och salskrake. I den omgivande skogen utmed sjön finns sidensvans, lappmes, talgoxe, domherre, videsparv, tornfalk, sädesärla m fl fågelarter.

Under vandringen till sjön passerar man höjden Uumaa där stora flyttblock lossnat från isberg som kolliderat höjden under avsmältningsfasen av inlandsisen för ca 8 000 tusen år sedan. Det värt att besöka sjön och ha en skön naturupplevelse.

Bokstäverna finns vid den södra fågeltornet på sjöns västra sida där det även finns raststugor och bastu.

Ha en fin vandring från parkeringsplatsen vid Korpilombolovägen och följ stigen, delvis spångad, till södra tornet vid sjön. Ta till höger när ni kommer till Uumaa och följ stigen till södra tornet. Jag kommer att sätta ut snitslar från Uumaa så att ni ser var stigen går till den södra delen. Snitslar finns ute först under vecka 26.

Snitslar visar nu i Uumaa och visar hur stigen går mot södra tornet. Ha en fin naturdag i sköna Pajala kommun.